Startsida Innehållssidan Uppdateringar Hammerdal
Vad hände på Hammerdalssjön krigsvintern 1942
Tidningsurklipp från Strömsunds Gratistidning 30/1 2019
Hammerdalssjön var Flygvapnets hemliga bas krigsvintern 1942.
Under den omtalat kalla "krigsvintern 1942" skulle en tillfällig krigsflygbas byggas på Hammerdalssjöns is.
Orsaken var att det topphemliga krigsflygfältet nummer 27 i Hallviken inte var helt klart.
En i all hast improviserad flygbas blev därför nödvändig. Bland annat måste tvåmotoriga tunga
bombplan av typen B3 Junkers JU 86 från F1 i Västerås kunna baseras strategiskt mitt i Sverige.
Snöröjningen påbörjades med en Scania Vabis plogbil, en enorm snövält samt en Caterpillar bandtraktor
utrustad med med den absolut senaste nymodigheten, separat motordriven snöslunga!
.....Nu går det ju inte alltid som man tänkt.....
Både bandtraktorn och den svindyra snöslungan gick genom isen som försvagats av den stränga kylan och
snödjupet. Efter mycket arbete lyckades man till slut bärga maskinerna ur vaken som hela tiden hotade att
frysa till och som man därför tvingades hålla öppen dygnet runt.
Väl uppe ur Hammerdalssjöns isdjup frös maskinen omedelbart ihop i den 40-gradiga kylan. Den kunde endast
med stor mödafraktas i land och in i uppvärmda lokaler.
Efter att ha genomgått välbehövlig översyn kunde ekipaget till slut stationeras på krigsflygfältet.
Detta reportage och bilder är hämtade från tidningen Traktor Power nr 1 2011.
Text & research: Per Ericsson, Foton: Kungl. Flygförvaltningen/Krigsarkivet
Slungan grejar lätt värsta snöstormen.
1942 var bandaren med snöslunga i fronten det modernaste som gick att få tag i.
Snödrivorna hade inte en chans.
Snygg parad. Med fullvuxen spetsplog på lastbilen och snöslunga modell stor på bandaren klarade militären
alla snödrivor.
I 40-gradig kyla börjar den "härliga" bärgning" av Caterpillarbandaren.